Sitoi on Suomen räpkentän uusi tulokas, jonka sinkku Kun jumalat sulavat erottuu ja lumoaa. Artisti kertoi Tutkaimelle ajatuksiaan musiikin tekemisestä sekä siitä, miksi hän ei halua näyttää kasvojaan.

Teksti: Kaisa Pakarinen
Kuvat: Ronya Hirsma

Maaliskuussa Spotifyhin ilmestyi kaikessa hiljaisuudessa poikkeuksellisen kunnianhimoinen ensijulkaisu Kun jumalat sulavat. Kappaleessa tumma, tikkaava biitti ja lempeästi virtaava melodia yhdistyvät vangitsevaan lyriikkaan. Flow muistuttaa jopa enemmän spoken wordia kuin räppiä. Sanoitukset poikkeavat runollisuudessaan valtavirtamusiikista.

Biisin takana on suomalaisen musiikkikentän uusin tulokas Sitoi.

Rohkea ja kokeellinen kappale ilmestyi ilman suurta ennakkorummutusta. Toisin kuin muut musiikkikentän tulokkaat, Sitoi ei ollut entuudestaan tuttu somesta. Artistin Instagram on kaunis mutta kasvoton, Facebook-sivukin paljastaa vain linkit artistin julkaisuihin ja seuraavien keikkojen päämäärät. Onko piiloleikki vain keino erottautua? Kuka oikein on Sitoi?

Ei naisräppäri vaan räppäri

Artistin kasvottomuus tekee haastattelutilanteesta jännittävän. Näyttääkö Sitoi samalta kuin kuulostaa? Kun lyriikat repivät auki ja päästävät lähelle, tuntuu tärkeältä saada sanoituksille kasvot. Sama kutkuttava tunne väreilee luultavasti yleisössä ennen Sitoin keikkoja. Niillä Sitoi ei peitä kasvojaan.

”Yksinkertaisimmillaan se on sitä, että haluan musiikin tulevan edellä”, Sitoi kertoo hymyillen, kun kysyn häneltä syytä kasvojen piilottamiselle.

”En tarkoituksella halua peitellä kasvoja tai tehdä tästä sen isompaa numeroa. Mikään naamarin käyttäminen ei tunnu omalta. Minusta vaan on kiinnostavampaa rakentaa estetiikkani jonkun muun kuin oman ulkonäköni varaan.”

Itsensä brändäämisen kulta-aikana Sitoin valinta tuntuu raikkaalta.

”Ainakin nyt aluksi aion jatkaa näin. Ensivaikutelmaa luodessa voin itse valita, näytänkö kasvojani vain en. Tämä on mun keino pitää huomio itse asiassa eli musiikissa”, Sitoi painottaa.

Anonymiteetin säilyttäminen on myös keino yrittää taklata paljon puhuttu etuliitekeskustelu. Sitoi kun luokitellaan helposti juuri naisräppäriksi pelkän räppärin sijaan. Se uuvuttaa artistia.

”Välillä en tiedä jaksanko edes lähteä tähän naisartistikeskusteluun mukaan. Asia otetaan aina välittömästi esiin ja se turhauttaa. Etuliitteiden lisääminen on toiseuttavaa, koska itse koen sukupuolen muotoutuvan niin voimakkaasti sosiaalisten rakenteiden ja normien pohjalta.”

Toisaalta Sitoi ymmärtää hyvin, miksi aihe nostetaan toistuvasti pöydälle.

”Räppäreistä vähemmistö on naisia. Ymmärrän, että halutaan nostaa esiin erilaisia tekijöitä ja puhua naisten asemasta musiikkikentällä. On kuitenkin eri asia ylläpitää sellaista kieltä, jossa normaali on oletetusti mies ja poikkeus on oletetusti nainen, koska se pitää erikseen mainita. Tuntuu ummehtuneelta ja kummalliselta, että mun musaa lähestyessä pitäs ensin tietää mun sukupuoli. Toivoisin, että tämän asian yli päästäisiin jo.”

Sitoi suhtautuu aiheeseen ristiriitaisin tuntein. ”Aihe on tärkeä ja pidän siitä käytävää keskustelua kiinnostavana. Toisaalta, samalla kun sukupuolen merkityksestä keskustellaan, tullaan taas jakaneeksi ihmisiä ryhmiin. Keskustelu itsessään pitää yllä ongelmallisia rakenteita. Jos puhuttaisiin vain artisteista, silloin pysytään asiasta. Silloin ollaan itse tekemisen ytimessä: mitä tehdään, eikä kuka tekee.”

Keskitytään siis musiikkiin.

”Rakastan murjoa tekstiä. Koitan kirjoittaessani löytää rujosta herkkyyttä ja rumasta kaunista.”

Kaiken alku on teksti

Sitoin matka muusikoksi alkoi kirjoittamisesta. ”Olen aina tykännyt kirjoittaa ja vanhempani kannustivat minua siihen. Ensimmäiset biisimuotoiset tekstit tein lukioikäisenä, mutta silloin minulla ei ollut vielä minkäänlaista käsitystä kappaleiden oikeanlaisesta rakenteesta saati räpin kirjoittamisesta.”

Vaikutteet Sitoin musiikkiin tulevat FKA twigsin ja Zebra Katzin kaltaisilta, voimakkailta ja persoonallisilta artisteilta – tech-housesta ja r&b:stä. Sitoi löysi suomenkielisen musiikin vasta varsin myöhään.

”Olen pieneltä paikkakunnalta, jossa ei tullut samalla tavalla vastaan suomenkielistä, minua kiinnostavaa musiikkia”, Sitoi pohtii.

Sitoi kuvaa biisinkirjoittamista yhdeksi tavaksi käydä läpi elämäänsä ja jäsennellä kokemuksiaan. ”Silloin, kun jokin tilanne on päällä, saattaa mieleeni tulla kielikuvia, jotka kirjaan ylös. Pienistä paloista syntyy lopulta eheä kokonaisuus, lopullinen teksti”, Sitoi kuvailee biisinkirjoitusprosessiaan.

Alun perin nihkeät tunteet muuttuvat Sitoin kynässä kirjavimmiksi. ”Rakastan murjoa tekstiä. Koitan kirjoittaessani löytää rujosta herkkyyttä ja rumasta kaunista.”

Kun jumalat sulavat oli Sitoin ensimmäinen valmis kappale ja valikoitui siksi myös ensijulkaisuksi. ”Mulla on siihen biisiin niin vahva tunneside. Olen siitä niin varma, että se oli helppo laittaa ensimmäisenä ulos.”

Etenkin suomiräpin piirissä Sitoi on lyyrisyydessään outolintu. Moni löytää lähimmän vertailukohdan Paperi T:stä. ”Toi vertaus tuli jo aika alussa mun tuottajalta Vaaleilta. Mä oon kyllä siitä tosi otettu, pidän Paperi T:n tavasta kirjoittaa. On kiinnostavaa nähdä miten mielikuvat muuttuvat, kun julkaisen lisää materiaalia. Tulevat biisit ovat vähän erilaisia, menevämpiä.”

Kuten kuka vain uraansa aloitteleva, uusi artisti joutuu ensijulkaisunsa äärellä todella miettimään valintojaan, kuten sitä, mihin genreen haluaa tulla luokitelluksi ja kehen artistiin tahtoo tulla rinnastetuksi. Kuinka tavoittaa mahdollisimman laaja kuulijakunta? Ketkä edes haluaa tavoittaa?

Kuinka merkityksellinen ensivaikutelma on loppu-uran kannalta?

Laskelmoinnin sijaan Sitoin asenne on luottavainen. ”Olen kunnianhimoinen, joten mietin, onko musiikkini kaltaiselle tekemiselle tilausta. Tosin arvioin sitä todella itsekkäistä lähtökohdista, mitä haluaisin kuulla. En siis ainakaan tietoisesti yritä miellyttää ketään, kun teen musiikkia.”

Palautteen kuuleminen on ollut räppäristä tähän asti kiinnostavaa ja hauskaa, vaikka mahdollinen kritiikki vähän mietityttääkin.

”Totta kai jännittää, miten kommentointi ja muu palaute tulee vaikuttamaan omaan tekemiseen. Toivon, että pystyn pysymään itselleni rehellisenä enkä lähtisi liikaa miellyttämään ketään.”

Tuntemattomuus ja alussa oleminen luokin oman vapautensa. Positiivinenkin palaute voi olla omalla tavallaan kahlitsevaa. ”Tämähän on nyt aika helppo vaihe. Kaikki on vielä mun kontrollissa. Kun on julkaissut jotain voi olla, että ihmiset toivovat jatkossa juuri samankaltaista musiikkia, mikä luo omanlaisiaan paineita”, Sitoi pohtii.

Seuraavat julkaisut tulevat ulos kevään ja kesän aikana. Seuraavaksi Sitoin tavoite on kehittää live-esiintymistään ja viedä tuotantoaan poikkitaiteellisempaan suuntaan. Kesällä Sitoi nähdään esimerkiksi Ruisrockissa.

Live-esiintyminen ei vielä tunnu Sitoista vielä siltä omimmalta sfääriltä. Tulevat keikat jännittävät.

”Kehitys loppuu tyytyväisyyteen. Tämä projekti on mennyt niin hyvin myötätuuleen, että on oikeastaan vain hyvä, että jostain löytyy selkeästi paranatamisen varaa. Tulevaisuudessa haluaisin yhdistää liveen performanssia, kehittyä kirjoittajana ja tehdä vieläkin kokeellisempaa ja agressiivisempaa musiikkia”, Sitoi reflektoi.

”Enää ei tarvitse etsiä itseään niin paljon. Olen ikään kuin saanut selville mitä jatkossa haluan tehdä. Mutta koska vielä ei olla konkreettisesti päästy tekemään uutta musaa, tiedostan, että mitä vaan voi tapahtua.”

Ja sehän se jännittävää onkin, katsoa mitä seuraavaksi käy.

Artikkelia muokattu 13.7.2018 klo 10.50. Artikkelista julkaistiin alun perin viimeistelemätön versio, joka korvattiin viimeistellyllä.