Tutkain

Valtiotieteellinen ylioppilaslehti vuodesta 1964

Ohjeita diktatuurin brändäykseen

Muistat Kim Jong-unin, Xi Jinpingin ja Robert Mugaben varmaan, ja Raul Castron ja Lukašenkankin harmaan, mutta diktaattori tää, sulta usein unhoon jää…

Teksti: Alvar Aalto-Setälä
Kuva: Ada Kangas

Persianlahden etelärannalla sijaitsee Yhdistyneiden Arabiemiirikuntien emiraatti Dubai, ihmeiden kaupunki, joka tunnetaan ennen kaikkea ennätyksiä rikkovista rakennusprojekteistaan, pehmeän lämpimistä hiekkarannoistaan ja loputtoman varakkaista asukkaistaan, jotka kurvailevat McLareneillaan ostamaan kulta-automaatista rakkaalleen jotain kivaa ennen illan lentoa maailman hulppeimman lentoyhtiön Emiratesin luksusluokassa. Samaan aikaan emiraattia johtaa itsevaltaisesti sheikki Muhammad ibn Rašid Al Maktoum, absoluuttisen monarkian monarkki, jota eivät emiraatin olematon demokratia, ihmisoikeusjärjestöjen sananvapauskritiikki ja vierastyöläisten erittäin heikko asema tunnu paljoa kiinnostavan. Siitä huolimatta Dubailla on länsimaissa varsin arvostettu brändi: diktaattori Al Maktoumia tai muitakaan Arabiemiraattien sheikkejä ei juuri tunneta saati arvostella, vaikka Dubaista on tullut Lähi-idän tunnetuin kroisoskeskittymä ja matkailumekka jo ajat sitten.

Kokosimme muutamia vinkkejä myös muille diktaattoreille Dubain onnistuneesta brändäytymisestä Lähi-idän ihmemaaksi, jonka ihmeiden loiste piilottaa alleen ongelman jos toisenkin. Näitä ohjeita yhtäaikaisesti noudattamalla voi luoda brändiltään upean diktatuurin, jonka loiste tunnetaan maailman äärissä saakka. Arvon Kim Jong-un, ota kynä käteen ja syvenny näihin simppeleihin ohjeisiin:

1. Panosta matkailuun. Matkailu on jo nyt joillain mittareilla maailman suurin työllistäjä ja kasvaa koko ajan, joten siihen panostaminen ei voi olla huono veto paatuneimmallekaan hirmuhallitsijalle. Rakenna siis hulppeita hotelleja, hiekkarantoja ja kulutusmahdollisuuksia sekä panosta laajaan lentotarjontaan – ja ylläty! Eivät ne länkkärit kauaa jaksa sinua inhota saadessaan täyttä vastinetta rahoilleen ja muistellessaan kylmissä kotimaissaan maasi upeita rantabaareja, iloisia ihmisiä ja letkeää elämänmenoa. Tämä strategia toimii ainakin Dubaissa ja Kuubassa, miksei siis hitusen kylmemmässä Pohjois-Koreassakin?

2. Riko uutiskynnys positiivisilla jutuilla. Pohjois-Korea salamurhasi diktaattorinsa veljen, testailee ydinohjuksia ja uhkailee naapureitaan hävityksellä. Dubai kyllä  pommittaa Jemeniä osana emämaatansa, mutta aloitti myös maailman korkeimman maailmanpyörän rakentamisen ja osti valtionyhtiölleen 20 maailman suurinta lentokonetta: vaikka molemmat rikkovat ihmisoikeuksia ja kansainvälisiä sopimuksia tuon tuosta, niin toinen vaikuttaa rutosti toista mukavammalta. Hanki maallesi positiivista julkisuutta! Rakenna maailman korkein talo! Lipputanko! Kauppakeskus! Tarpeeksi positiivista julkisuutta, ja ydinkokeet ovat vain pieni tahra suuressa menestystarinassa!

3. Hiljennä kriitikot hienovaraisesti. Täytyy olla lujasti lempeä, sanoo Maaret Kallio, ja sama pätee diktatuurin brändäykseen. Kukista tietenkin valtaasi uhkaava kansalaisyhteiskunta, mutta tee se vähin äänin: Amnesty International ja Human Rights Watch ovat kritisoineet Dubaissa katoavia toisinajattelijoita, välittömästi karkotettavia lakkoilijoita ja hiljennettyjä toimittajia, mutta valtio on hiljentänyt soraäänet niin tylsästi ja mainstreamisti, ettei uutiskynnys ole ulkomailla ylittynyt. Ei siis veljen myrkytyksiä kansainvälisillä lentokentillä tai sedän teloituksia tv-roustauksen jälkeen, vaan pelottelua, kadottamista ja karkottamista. Helppoa kun kokeilee.

4. Älä lyö yli henkilökultin kanssa. Orwellilaiset isoveljen naamat ovat kohtuudella käytettynä ihan OK, eikä Dubaissakaan voi välttyä esimerkiksi poliisiautojen takaikkunoissa ja televisiokanavan ruudun ylänurkassa häämöttävältä sheikin kirkastavalta naamalta. Älä kuitenkaan keuli asian kanssa, sillä muuten näytät liberaaleissa demokratioissa naurettavalta. Ei, karhuperhe ei itkenyt tienposkessa isäsi Kim Jong-ilin kuollessa eikä hän ollut myöskään Tiger Woodsia parempi golfin pelaaja. Propagandakoneistoa ei kannata käyttää näin hankalasti nieltävien väitteiden perustelemiseen. Kokeile Dubain mallia: laita kasvojesi viereen teksti ”Tein mahdottomasta totta” ja sijoita se siirtotyöläisten noin neljän dollarin päiväpalkalla rakentamaan jättiläistaloon. Et vaikuta siten yhtään naurettavalta vaan aikaansaavalta bisnesmieheltä, joka toteuttaa ihmiskunnan unelmia.

5. Ole cool. Tämä on vaikein ja samalla tärkein kaikista ohjeistamme, ja ilman sitä muulla ei ole paljoa väliä. Törsäile toki: varakkuudella keuliminen on länsimaissa usein varsin ihailtua. Katso vaikka Cheekiä (tai parempi jos et katso) mutta tee se omaperäisesti outojen spektaakkelien kautta, kuten tuomalla 20 kalleinta autoasi Dubain pääkauppakeskukseen kuvattavaksi. Esimerkiksi huhuiltu luksuselämäsi, valtava jahtisi ja yksityisjunasi olisivat loistavaa, sopivasti kaikille sopivaa tosi tv -rekvisiittaa, joka saattaisi oudolla tavalla pehmentää julkisuuskuvaasi: ydinaseiden tuolla puolen on ihminen, joka rakastaa rikkauksia juuri niin kuin kuka tahansa meistä. Foxilta tai MTV:ltä tuleva The Rocket Man’s Glamorous Life olisi varmasti menestys, vaikkakin riski siinä mielessä, että mikäli oma nälkää näkevä kansasi näkisi jakson niin saattaisi giljotiini käydä kuumana.