Teksti: Suvi Tuomisto
Kuva: Mirja Inkinen
Larri Himma ravistelee totuttuja tapoja tehdä järjestöviestintää ja etsii outouden, hassuuden ja kokeellisuuden rajoja.
Piispanhiippaan ja kaapuun pukeutunut hahmo resitoi hämyisessä valossa. Kamera zoomaa kauemmas ja paljastaa, että tämä piispa saarnaa vaatekasan päällä: ”Autuaita ovat ne, jotka ostavat kalsarinsa kirpputorilta.”
Eettisen kaupan puolesta Ry hyödyntää somen mahdollisuuksia hillittömällä mielikuvituksella. Kameran takaa – ja usein edestäkin – löytyy valtsikan alumni Larri Himma, 32. Hän työskentelee järjestön viestinnän suunnittelijana ja esiintyy videoilla muun muassa vaatevuorisaarnaajana ja yritysvastuuninjana.
Himma on opiskellut pääaineenaan sosiologiaa ja oppinut videoeditointitaitoja harrastuspohjalta musiikkivideoita tekemällä. “Opiskeluaikoina hengasin enemmän treeniksellä kuin kartuttamassa cv:täni”, Himma muistelee. Opintojen loppuvaiheessa hän kuitenkin päätti kokeilla vapaaehtoistöitä Amnestylla ja kehitysyhteistyövaliokunnassa ja teki harjoittelun ulkoministeriössä, Mahdollisuuksien torilla sekä Brasiliassa pienessä aktivistitoimintaan keskittyvässä pyöräilyjärjestössä.
Eetin myötä Himma on löytänyt oman paikkansa. Hän on parhaimmillaan, kun saa tuoda asioita esille kiinnostavasti ja selkeästi. Opinnot ovat antaneet analyyttisyyden ja yhteiskunnan ymmärtämisen taitoja, mutta Himma haluaa rohkaista opiskelijoita löytämään myös muualta omia vahvuuksiaan. Monipuolinen tekeminen yliopiston ulkopuolella on myös oiva tapa tunnustella omia taitojaan. Himma haluaa kuitenkin muistuttaa, ettei työ ole kaikki kaikessa: “Työ eivätkä mitkään muutkaan meriitit määritä ihmisarvoa!”
“Yllättyminen on uusia ajatuksia avaava tunnekokemus.”
Yritysvastuukiemuroista viestiminen on haasteellista
Huumorin keinot ovat järjestöalalla vähän käytettyjä. Lujassa on usko, jonka mukaan ammattitaito ja vakavuus kulkevat käsi kädessä. Himma haluaa tuoda esiin, että vaikeistakin asioista voi puhua huumorin avulla. “Yllättyminen on uusia ajatuksia avaava tunnekokemus”, Himma sanoo. ”Innostaminen huumorin kautta voi johtaa laajoihin asennemuutoksiin.”
Eetti pyrkii lisäämään tietoa tuotannon ongelmista maailman mittakaavassa ja vaikuttamaan tuotannon eettisyyteen. Eetti skannaa läpi yritysten lupauksia ja tutkii, ovatko ne konkreettisia vai pelkkiä korulauseita. Lisäksi järjestö kouluttaa nuoria ympäri Suomea.
“On vaikeaa kilpailla hassujen kissavideoiden kanssa, kun haluaa puhua yhteiskunnallisista asioista”, Himma toteaa. Viesti pitää puristaa napakkaan muotoon, mutta liiallinen yksinkertaistaminen ei kunnioita sen paremmin aihetta kuin kuulijoitakaan. Himman ”olkapäällä istuva pikku sosiologi” muistuttaa, ettei tykkäysten perässä saa pelkistää maailmaa liian yksioikoiseksi.
____
Kuka: Larri Himma
Valmistumisvuosi: 2016
Pääaine: Sosiologia
Sivuaineet: Nuorisotutkimus ja kehitysmaatutkimus
Lapsuuden unelma-ammatti: Rokkitähti
Nykyinen ammatti: Viestinnän suunnittelija
Henkilökohtainen haave: Selvitä Suomen talvesta ilman lentämistä.