WL0TQFYjM5Y

Teksti: Jaakko Oleander-Turja & Nea Rastas

Kymmenen vuotta täyttävän Uuden Musiikin Kilpailun taso on tänä vuonna korkea. Suomen viisuedustajuudesta kilpailevat muun muassa Danny, Ilta, sekä Teflon Brothers Feat. Pandora. Antti Tuiskun juontamassa finaalilähetyksessä nähdään kilpailijoina myös suurelle kansalle astetta tuntemattomampia artisteja: viime vuoden UMK-voittaja Aksel, turkulainen Oskr, Euroopassa jo mainetta niittänyt Blind Channel sekä Viroa aiemmin euroviisuissa edustanut Laura

Kilpailun finaali järjestetään 20 helmikuuta; äänestää voi ilmaiseksi Yle-sovelluksen kautta. 

Ilta – Kelle mä soitan

Vuonna 2015 Cheekin kappaleella ‘’Sillat’’ feetannut Ilta osallistuu vuoden UMK:hon herkällä suomenkielisellä kappaleella ‘’Kelle mä soitan’’. Kappale kertoo yksinäisyydestä ja Ilta tulkitseekin sen tunteella. Laulaessaan ‘’Taas mun naapurissa aamuun asti nauretaan, Ja vaikka huudan kuinka lujaa ei kuule kukaan’’ Illan vahva ja rosoinen ääni vangitsee kuulijansa. 

Lyriikoiltaan kappale ei ole järin ihmeellinen, ja melodiaa kuulematta kappaleen sanoitukset hukkuisivat suomalaisen sad-popin massaan. Erityisen siitä tekee nimenomaan artistin ääni. Plussaa kielivalinnasta, sillä vaikka viisuissa oman maan kielellä laulaminen on aina riski, tuo kappale suomen kielen kauneuden hyvin esiin. 

Musiikkivideo on visuaalisesti miellyttävä ja onkin kiinnostavaa nähdä, yhdistyykö siinä esillä olevat elementit lavashow’hun. Tällaiselta kappaleelta toivoisi hillittyä, mutta tyylikkäästi toteutettua esitystä. Raadilla on UMK:lle yksi suora toive: Älkää kiltit laittako Illan taakse modernia tanssia, tai mitään trapetsitaiteeseen liittyvää. Liian monessa UMK-historian lavashow’ssa muuten hieno esitys on pilattu siitä irrallisella yhden tai kahden ihmisen taustatanssilla. 

2/3

Teflon Brothers ja Pandora – I love you

“I love you”- kappale on täydellinen korvamato, josta meininkiä ei puutu. Vaikka Iltalehden UMK-arvostelussa Mari Pudas luonnehti kappaletta jo voittajaksi, todettiin tutkaimen raadissa “I love you” liian monotoniseksi ja mitäänsanomattomaksi. Kappaleen nopea biitti ja yksitoikkoiset lyriikat saattavat kyllästyttää, vaikka huumoria ja itseironiaa kappaleen sanoituksista ei puutu. 

Räppiosuus ja sen laskeva melodia saa kuitenkin jalan vipattamaan ja sanat “I love you” Pandoran hokemana jäävät soimaan päähän vähintäänkin seuraavaksi viikoksi. Kappaleen potentiaalia saattaisi nostaa näyttävä lavashow. Euroviisuissa kyse on musiikista, mutta myös esiintymisestä. Nähtäväksi jää, kuinka paljon kappaleen energiaa saadaan nähdä myös lavalla.

Voitteko uskoa, että Pandora on jo 50- vuotias? Eipä itseä haittaisi bilettää Teflon Brothersin kanssa 50- vuotiaana.

2/3

Blind Channel – Dark Side

Kaikista finaalin kilpailijoista on Blind Channelillä suurin mahdollisuus voittaa Euroviisut. Väite perustuu osittain tilastotietoon: Vuonna 2006 Suomi voitti euroviisut Lordin ‘’Hard Rock Hallelujah’’-biisillä, minkä jälkeen paras sijoitus tuli vuonna 2014 Soft Enginen ‘’Something Better’’ rock-kipaleella. Tänä vuonna Yle:n julkaistua Blind Channelin kilpailubiisin Suomi nousi euroviisuvoiton vedonlyöntitilastoissa sijalta 26 sijalle 7. 

Dark Siden salaisuus piilee pyhässä kolminaisuudessa: Biisi miellyttää niin poppia, rockia, kuin heavyäkin kuuntelevia eurooppalaisia. Lisäksi kappale ilmentää Suomen kovaa tasoa laadukkaan heavy/rock musiikin tuottamisessa. Yhtye ei myöskään ole täysin tuulesta temmattu, sillä sen kappaleilla on miljoonia kuunteluja Spotifyssa ja kuukausittainen kuuntelijamäärä liikkuu 350 000 kuuntelun paikkeilla.

Dark Side näyttää keskisormea vuodelle 2020 ja sen synnyttämälle patoutuneelle agressiolle. Kenties ‘’Elämä on ihanaa, love, love, love’’-biisien välissä räjähtävä violent pop on juuri se, mikä tuo vuoden 2022 Euroviisut takaisin Suomeen. 

3/3

Aksel – Hurt

Viime vuoden UMK-voittaja Aksel on tehnyt paluun kappaleella ‘’Hurt’’. Uusi kappale on monella tapaa samanlainen kuin vuoden 2020 ‘’Looking back’’, mutta luonteeltaan astetta intiimimpi. Mainittakoon, että laadukkaasti tuotetun biisin taustalle seisoo muun muassa Dua Lipalle ja Rita Oralle kappaleita kirjoittanut Gerard O’Connel

Tällä entryllä on kaksi vahvuutta: Akselilla on kenties kisan paras ääni, joka yhdistettynä melodisesti ja lyyrisesti aidosti koskettavaan kertosäkeeseen tuo raadille tunteet pintaan. Kertosäkeen stemma luo juuri sen ulottuvuuden, joka nostaa kappaleen kilpailun parhaiden joukkoon.

Jos viime vuoden finaali näyttää esimerkkiä, tulee Akselin lavashow olemaan pelkistetty kaikesta turhasta. Hyvä niin. Akselin upea ääni riittää saamaan kuuntelijan mielenkiinnon hereille, joten mitään päälleliimattua ei tarvita. Savukone esityksessä tulee kuitenkin olemaan; sen verran UMK jumalat ovat meille paljastaneet. 

2/3

 Laura – Play

“Play” on tyypillinen euroviisukappale. Joka vuosi finaaliin pääsee joukko pop-biisejä, joiden olemassaolon unohtaa heti artistin esityksen jälkeen. Virolainen kaunotar laulaa upealla äänellä, mutta itse kappale on pettymys. “Play” on melko tavanomainen ja mitäänsanomaton. Ensimmäisen säkeistön loppuessa kuulija odottaa räjähtävää ja mukaansatempaavaa kertosäettä, mutta instrumentaatio kuitenkin ennemmin kutistuu kuin eskaloituu. Lauran “play”- kappaleesta on vaikea kirjoittaa arviota, sillä se ei ärsytä, eikä innosta. Biisi on ihan okei, siitä ei vaan ole paljoa sanottavaa.

1/3

 Oskr – Lie

“Lie”- kappaleen ytimessä on koskettava tarina, jonka Oskari Ruohonen kertoo vahvalla äänellään. Kappaleen taustalla on kokenut kirjoitustiimi, joka on tehnyt pop-biisejä maailman suurimmille tähdille, kuten Selena Gomezille ja G-Eazylle.

Oskari Ruohosen tyyli on jotain Ed Sheeranin ja Anssi Kelan väliltä. Omaperäinen ja sympaattinen olemus tekee artistista mieleenpainuvan. Matti ja Teppo duon Tepon poika havittelee soolouraa jo toistamiseen – tällä kertaa Uuden Musiikin Kilpailun lavalla.

“Lie”- kappaleen lyyriikat ovat pysähdyttävän samaistuttavat ja rehelliset. Jokainen on joskus valehdellut tunteistaan ja esittänyt onnellista. Kappaleesta kuitenkin puuttuu euroviisuvoittajalta vaadittava wow-efekti ja yllätyksellisyys. “Lie” etenee hitaasti eikä sanomasta huolimatta herättänyt tutkaimen raadissa vahvaa reaktiota. 

Kiinnostavaa on Oskari Ruohosen artistinimi. “Oskr” näyttää paperilla kirjoitusvirheeltä. Toisaalta nimi on ainakin mieleenpainuva ja sopii hänen persoonallisuuteensa täydellisesti. 

2/3

Danny – Sinä päivänä kun kaikki rakastaa mua

Esittelyjä kaipaamattoman Ilkka “Danny” Lipsasen kappale “Sinä päivänä kun kaikki rakastaa mua” jakaa mielipiteitä. Teos on taiteellinen ja intiimi, sekä kertoo pelkistetyllä ja humoristisella tavalla kuolemasta. Kappaleen lyriikat kertovat kaunistelematta totuuden. Danny laulaa syvällä ja viisauden täyteisellä äänellään omasta kuolemastaan ja hautajaisistaan. Hän tekee sen kuitenkin kasuaalisti, ikään kuin laulaisi arkipäiväisistä asioista. Juuri se tekee kappaleen lyriikoista uniikit.

“Sinä päivänä kun kaikki rakastaa mua”- kappaleen yksinkertaisuus, mutta myös poikkeuksellisuus näkyy kertosäkeistöjen puuttumisessa. Kerronnallisuus luo tunteen omasta isoisästä kertomassa tarinoita. Korona-pandemian aikana Danny tuo ihmisille juuri sen, mitä tarvitsemme: huolettoman tavan katsoa elämää, kuolemaa ja synkkiä asioita. Kappaleen salaisuus piilee sen samaistuttavuudessa – mikään asia ei tuo ihmisiä samalla tavalla yhteen kuin kuolema.

Kappale jakaa raatia: toisten mielestä Dannyn UMK-kappale on pettymys ja tylsä. Euroviisuissa teos tuskin pärjäisi, koska sen suurimmat vahvuudet – sanoitukset ja sanoma – eivät käännettynä pääse oikeuksiinsa kansainvälisen yleisön edessä. Biisi koskettaa, mutta ei tempaa mukaansa. Danny aikoo myös pitää lavaesiintymisensä UMK-kilpailussa minimalistisena, mikä saattaa tehdä äänestäjän huomion säilyttämisestä vaikeampaa. 

3/3